Monday, August 3, 2009

Power of Giving

Cerita ni jadi last week. Tempat kat satu surau somewhere in Damansara...

Lepas aku solat zohor aku perasaan ade satu pakcik duduk kat satu sudut surau tu sambil tunduk berzikir. Depan dia ade satu paper bag dengan tulisan 'Mohon derma ikhlas untuk pembiayaan pembedahan kanser tulang saya'...or somethng lebih kurang mcm tu la..aku perhatikan gerak geri pakcik tu..dia terus berzikir walaupun ade org letak duit,x kirala duit merah ke,biru ke, hijau ke..(kalau nak detect org menipu mintak sedekah tengok time org bagi duit, kalau org bg duit besar die akan cepat2 sorok dlm beg n tinggal duit kecik je bg org nampak)...aku pun jenguk la dalam paper bag die tu.mmg banyak duit dalam tu.ade not 50,ade not 10...tiba2 hati aku terdetik untuk letak sebahagian drpd duit yang aku ade dlm wallet...kisah tu habis kat situ..

The next day, aku delivered job aku kat satu company...disebabkan masa aku deliver tu boss die xde aku dimaklumkan yang payment akan dibg lewat sikit pasal cek belum sign..ok la,as long company bayar..aku pun blah balik

Aku sampai je dalam kereta, akak yang handle pasal payment tu call bgtau company akan bayar ikut quotation lama...actually company ade mintak tukar barang pasal die orng nk something yang handy n harga die separuh lagi murah dari barang asal aku quote hari tu...so harga die differ almost RM 100.00..job ni pun baru je RM 420.00 maybe pasal tu company x berkira sgt kot..

Tapi bukan pasal job n payment yang aku nak higlightkan,tapi pasal janji Allah terhadap org yang bersedekah...sebak hati aku bila pikir balik,baru je semalam aku aku bg kat pakcik tu tp hari ni Allah dah balas dengan sepuluh kali ganda....

Allah Ta’ala berfirman, “Perumpamaan ( nafkah yang dikeluarkan oleh ) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki . Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui” . {Qs. Al Baqarah (2) : 261}

Percayalah..janji Allah itu benar....

No comments:

Post a Comment